برند » بانک مقالات بازاریابی ایران | دانلود رایگان مقاله بازاریابی
مقالات برند

تاریخ درج مقاله : 12 آبان 1395

نویسندگان:

مهدی قبادنژاد

دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی/بازاریابی دانشگاه آزاد اهواز
محمد خزامی

دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی/بازاریابی دانشگاه آزاد اهواز

 

چکیده TMBA:

طی دو دهه گذشته، عمده‌ترین مطالعات انجام گرفته در رابطه با ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتریان بر پایه دو چهارچوب نظری بوده است که عبارتند از:
1- مدل ارزش ویژه برند آکر
2- مدل ارزش ویژه برند کلر (هوانگ و کای، 2015).


ادامه مقاله

تاریخ درج مقاله : 1 خرداد 1395

نویسندگان:
رسول آزادی
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی
بهرام یوسفی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی
حسین عیدی
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی

چکیده TMBA:
این تحقیق با روش تحقيق، توصیفی و به شكل ميداني  با هدف بررسی و رتبه بندی برندهای ورزشی معتبر داخلی و خارجی موجود در بازار کشور و عوامل مؤثر بر انتخاب آنها انجام شده است. دانشجویان و فارغ التحصیلان تربیت بدنی کشور جامعه آماری این تحقیق هستند و پرسشنامه برای 805 نفر از طریق اینترنت ارسال شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که از 805 نمونه آماری 100/0 از برندهای خارجی استفاده کرده بودند که این رقم برای برندهای ایرانی 66/0 بود. در این بین دو برند آدیداس و نایک به تنهایی 72/0 برندهای خارجی را به خود اختصاص دادند؛ و برند مجید و دایی نیز با 38/0 در رده‌های برتر برندهای ایرانی قرار گرفتند. همچنین در این تحقیق 10 عامل اثر گذار بر خرید پوشاک ورزشی (شهرت برند، قیمت، کیفیت، توصیه دیگران، تجربه قبلی خرید، نیاز مرتبط با محصول آن برند، ظاهر زیبا، تبلیغات و زیاد دیده شدن، حمایت از رویدادها و تیم‌های ورزشی، صداقت و تطابق با وعده‌های داده شده) مشخص گردید. یافته‌ها نشان داد که در این میان کیفیت با 84/0 و ظاهر زیبا با 44/0، شهرت برند با 41/0 و قیمت و تجربه قبلی خرید با 40/0 بيشترين تاثير را در انتخاب برند داشته است. با توجه به یافته‌های تحقیق به تولیدکنندگان کشور پیشنهاد می‌گردد جهت رقابت با برندهای مشهور ورزشی با توجه به محدودیت‌های مالی به ترتیب اولویت بر روی کیفیت، زیبایی و قیمت مناسب محصولاتشان برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نمایند.

واژگان کلیدی:  برند، برند ورزشی، انتخاب برند، پوشاک ورزشی، رتبه‌بندی


ادامه مقاله

تاریخ درج مقاله : 17 فروردین 1395

نویسنده:
منصوره صادقي
كارشناس ارشد مديريت بازرگاني(بازاريابي)
sadeghi.mansoure2701@gmail.com

چکیده TMBA:
از آنجاییکه مطالعات انجام شده توجه خاصی را معطوف این امر می‌نمایند که چگونه مزایای برند کیفیت رابطه را توسعه می‌بخشد، نظیر اعتماد و رضایت، این مطالعه از این رویکرد فراتر رفته و نقشهای واسطه‌ای کیفیت رابطه برند (BRQ) و کیفیت رابطه مشتری (CRQ) در رابطه میان مزایای برند و وفاداری برند در زمینه‌های خدمات فروشگاهی را نشان می‌دهد. 524 پرسشنامه معتبر از پاسخ‌دهندگان در سنین مابین 15 و 24 سال با استفاده از مدل‌بندی تعادل ساختاری، آنالیز گردیدند. بنابراین، این مطالعه موجب هم‌بخشی‌های متعاقب با مطالعات دیگر شده است: (1) اهمیت BRQ و CRQ را بعنوان واسط در رابطه میان مزایای برند و وفاداری به آن را نشان می‌دهد، و بنابراین درک عمیقی از فرایند شکل‌گیری وفاداری برند بدست می‌دهد، بویژه در زمینه‌های خدمات فروشگاهی؛ (2) نقش‌های BRQ و CRQ را در برقراری وفاداری برند در سه چهارچوب تئوریکی شفاف‌سازی می‌سازد؛ و بنابراین اعتبار این تئوری‌ها را از زمینه B-B به B-C بسط می‌دهد (برای مثال، خدمات فروشگاهی).

واژگان کلیدی: مزایای برند، وفاداری برند، کیفیت رابطه برند، کیفیت رابطه مشتری، خدمات فروشگاهی، مدل‌بندی تعادل ساختاری


ادامه مقاله

تاریخ درج مقاله : 17 فروردین 1395

نویسنده:
منصوره صادقي
كارشناس ارشد مديريت بازرگاني(بازاريابي)
sadeghi.mansoure2701@gmail.com

چکیده TMBA:
هدف از این مقاله، توسعه و آزمون تجربی مدلی از التزام برند است. بطور خاص، هدف ارزیابی کردن هم پیشایندها و هم پیامدهای التزام برند، از نقطه‌نظر مدیریت می‌باشد.
معیار قابلیت اطمینان و اعتبار التزام برند برقرار گردید. مدل SEM در شرایط انطباق شاخص سازش، خوب عمل نمود. نتایج نشان دادند که مزایای کارایی برند اصلی (پیامدها) از التزام برند وجود دارد. بعلاوه، و مهم برای مفاهیم عملی، نتایج نشان می‌دهند که منشأ برند یک پیشایند مهم برای التزام برند است.
مطالعه براساس رویکردهای مفهومی قبلی (اساساً مصرف‌کننده) برای التزام برند شکل گرفته است، اما با جلو رفتن بیشتر شواهد تجربی درخصوص طبیعت، پیشایندها و پیامدهای التزام برند فراهم نموده است و بعلاوه، نقطه‌نظر مدیریت را ارائه می‌کند تا نقطه‌نظرات مصرف‌کننده را. ضرورتاً، مطالعه چشم‌انداز جدیدی از عوامل را آشکار می‌سازد که مؤسسات را برای ارتباط دادن، درگیر کردن برندشان با مصرف‌کنندگان تشویق می‌کند. التزام برند یک مفهوم دوجانبه است، که هم نقطه‌نظر مصرف‌کننده و هم نقطه‌نظر مؤسسه را انعکاس می‌دهد.

 

واژگان کلیدی: برندینگ، منشأ برند، التزام برند، کارایی مالی، کارایی برند.


ادامه مقاله

تاریخ درج مقاله : 16 فروردین 1395

نويسندگان:
يوهان انسلموسن
نيكلاس بوندسون
مترجمين:
منصوره صادقي
mehrani63@gmail.com
هرمز مهراني

چكيده TMBA:
براي چندين دهه، مديران بر اساس شاخصهای ذهنی مشتریان به تحليل، برنامه ريزي و اجراي استراتژيهاي بلند مدت برندها پرداختند. به طور کلی، اين شاخصها عبارتند از: رضايت مشتري، تمايل به برند، ترجيح برند و تبلیغ مثبت مشتریان راضی. يكي از اركان اصلي ادبیات مديريت برند، ارتباط فرضي بين داراييهاي برند مبتني بر مشتري كه اغلب شاخصهای ذهنی مشتریان است و عملكرد آينده و بلندمدت بازار مي باشد. با اين حال، تعداد اندكي از مطالعات و بررسيهاي انجام شده به صورت نظام گرایانه نحوه ي ارتباط بین شاخصهای ذهنی مشتریان و عملكرد واقعي بازار را مورد بررسي قرار داده اند. مطالعه ي حاضر به بررسي ارتباط بين شاخصهای ذهنی مشتریان و عملكرد واقعي بازار مي پردازد. در اين مقاله، ده شاخص ذهنی مشتریان و چهارده شاخص عملكرد بازار در ده گروه در بازار كالاهاي تند مصرف مصرف کننده نهائی كشور سوئد مورد شناسايي و بررسي قرار گرفت. اين مطالعه مبتني بر داده هاي نظرسنجي سال 2007 است كه با داده هاي مربوط به خريد لوازم خانگي سال 2007 وسال2010مقايسه شد.اگرچه شاخص های ذهنی مشتریان ارتباط زيادي با يكديگر دارند، ولي ارتباط آنها با عملكرد بلندمدت برند در بازار متفاوت است. يكي از رويكردهاي دقيق نسبت به پيوند بین عملكرد بازار و شاخصهای ذهنی مشتریان آن است كه هيچ شاخص مشخصی  وجود ندارد كه بتوان به آن اتکا کرد. توصيه ي نويسندگان آن است كه با استفاده از يك چارچوب مبتني بر جريان نقدينگي و با در نظر گرفتن این که از كداميك از سه نوع اصلي عملكرد بازار (افزايشی، پايدار و يا با شتاب رشد نقدینگی) مورد نظر باشد، مي توان از شاخصهای ذهنی مشتریان مختلفي استفاده كرد.
واژگان كليدي: شاخصهای  عملكرد بازار، شاخصهاي عملكرد كليدي، نماگرهای عملكرد كليدي، تحقيقات بازار، شاخصهای ذهنی، ارزش ویژه برند، مدیریت برند


ادامه مقاله

تاریخ درج مقاله : 9 فروردین 1395

نویسنده:
منصوره صادقي
كارشناس ارشد مديريت بازرگاني(بازاريابي)
sadeghi.mansoure2701@gmail.com

چکیده TMBA:
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثرات رضایتمندی و راه‌گزینی هزینه‌ها بر روی توسعه‌ی ارزش تجاری برند در زمینه‌ی تجارت به تجارت (B2B) می‌باشد. این پژوهش اثرات سلسله مراتبی بین آگاهی از برند، رضایت از برند، توجه به کیفیت (کیفیت درک شده) و وفاداری به برند را در نظر می‌گیرد. علاوه بر این، این مدل مفهومی اثر مستقیم راه‌گزینی هزینه‌ها را بر روی رضایتمندی مورد بررسی قرار داده است.
یافته‌ها تأثیر قابل توجهی از رضایتمندی و راه‌گزینی هزینه‌ها را بر روی ارزش تجاری برند در زمینه‌ی تجارت به تجارت را نشان می‌دهند. علاوه بر آن، یافته‌ها اثر مثبت راه‌گزینی هزینه‌ها را بر روی رضایتمندی نشان می‌دهند.
این پژوهش به بررسی درک مدیران بازاریابی به اینکه چگونه عمل بازاریابی با هدف افزایش رضایتمندی می‌تواند ارزش تجاری برند را تحت تأثیر قرار دهد، پرداخته است. مدیران بازاریابی با مدارک و شواهد چگونگی تحت تأثیر قرار گرفتن رضایتمندی و ارزش تجاری برند با راه‌گزینی هزینه را ارائه می‌کنند.

واژگان کلیدی: ارزش تجاری برند، رضایتمندی، راه‌گزینی هزینه‌ها، مدیریت برند، سرویس‌های حرفه‌ای، تجارت به تجارت، بازاریابی تجارت به تجارت.


ادامه مقاله

تاریخ درج مقاله : 9 فروردین 1395

نویسنده:
منصوره صادقي
كارشناس ارشد مديريت بازرگاني- بازاريابي
sadeghi.mansoure2701@gmail.com

چکیده TMBA:
برندینگ ملی اشاره به کاربرد "تکنیکهای ارتباطات بازاریابی به منظور ترویج یک تصویر ملی" دارد. مطالبی که در این باره نوشته شده اند، بخش هنر و فرهنگ را بعنوان روشی موثر در بهبود بخشیدن به یک تصویر ملی دریافته اند. این مقاله ارتباط میان بخش هنر و فرهنگ و ارزش برند را بررسی می کند، و نقش دولت در این ارتباط را در بیش از 50 کشور ارزیابی می نماید. ما دریافته ایم که از آنجاییکه هم بخش هنر و فرهنگ و هم وزارت فرهنگ با ارزش برند یک کشور همبستگی دارند، وجود یک وزارتخانه اختصاصی اثرات بخش هنر و فرهنگ را بر روی ارزش برند کاهش می دهد.

واژگان کلیدی: برندینگ ملی، شهرت ملی، قدرت نرم، سیاست فرهنگی، بخش خلاقیت، بخش هنر، وزارتخانه هنر و فرهنگ.



ادامه مقاله

تاریخ درج مقاله : 7 فروردین 1395

نویسنده:
عسگر اکبرزاده
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی
Newstrategy7@yahoo.com

چکیده TMBA:

گروه صنعتی ایران خودرو بزرگترین شرکت خودروسازی ایران و خاورمیانه‌ است که به طور متوسط ۵۰ تا ۵۵ درصد تولید خودروی ایران را به طور دائم به خود اختصاص داده‌ است. این شرکت علاوه بر سایت اصلی که در کیلومتر ۱۴ بزرگراه شهید لشگری واقع است در شهرهای مشهد، شیراز، تبریز، کرمانشاه و بابل نیز دارای پایگاه‌های تولید خودرو است. این گروه در زمینه صنایع ریلی هم فعالیت دارد.

پايگاه اينترنتي دينار استاندارد طي گزارشي خودروي ايراني سمند را در ميان 25 برند مشهور و پرطرفدار در جهان اسلام معرفی کرد.  اين برندها مربوط به شركتهايي هستند كه در سال 2007 در ميان 100 شركت برتر جهان اسلام قرار گرفته اند.  سمند تنها محصول ساخت ايران است كه در ميان مشهورترين و پرطرفدارترين برندهاي اسلامي قرار گرفته است. دينار استاندارد در مورد خودروي سمند نوشته است: "سمند خودروي ملي ايران است كه توسط شركت ايران خودرو بزرگترين خودروساز خاورميانه توليد مي شود. در حال حاضر سمند در بيش از ده كشور عربي آسيايي به فروش مي رسد".  
در میان تولیدات ایرانی،"سمند" تنها برندی است که به لیست 100 برند برتر کشورهای مسلمان راه یافته است.

 

واژگان کلیدی: برند، اسلامی، ایران خودرو، سمند


ادامه مقاله

تاریخ درج مقاله : 22 اسفند 1394

نویسندگان:

جواد میرزایی

javadmirzaei64@yahoo.com

دکتر سید عماد حسینی

 

چکیده TMBA:

بازاریابی حسی یکی از تکنیکهای جدید بازاریابی می باشد که بر کاربرد حواس پنجگانه در تولید محصولات و ارائه خدمات، به منظور ایجاد تجربه ای لذت بخش برای مشتریان تمرکز دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تجربه برند بر اعتماد و رضایتمندی مشتریان از برندهای ورزشی بود. این پژوهش توصیفی-همبستگی و از نوع کاربردی می باشد. از بین مشتریان برندهای آدیداس، نایک، ریبوک، پوما، مجید و دایی، 385 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گرداوری داده ها از پرسشنامه استاندارد بسته یوچارونکیت استفاده شد.

بنابراین به صاحبان برندهای ورزش پیشنهاد می شود که به منظور افزایش اعتماد و رضایت مشتریانشان از تکنیکهای تجربه برند استفاده کنند. بعضی از این تکنیکها مواردی مانند استفاده از رنگهای مناسب برای محصولات و تابلوهای تبلیغاتی، پخش موسیقی مناسب با محیط در فروشگاهها، اجازه لمس کردن محصولات توسط فروشندگان به مشتریان، افشانه کردن بوها مطبوع در محیط فروشگاهها و... را شامل می شود.

 

واژگان کلیدی: برند، اعتماد، فروشگاه، ورزش، محصولات


ادامه مقاله

تاریخ درج مقاله : 16 اسفند 1394

نويسنده:
ادوارداس.تي.وانگ
مترجمين:
هرمز مهراني
دكتري تخصصي مديريت بازرگاني(بازاريابي)،استاددانشگاه و مشاور بازاريابي
mehrani63@gmail.com
منصوره صادقي
عضو فعال باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان

 
چكيده TMBA
هدف- با این که ارزش محصولات غذائی و امنیت غذا از نگرانی های عمده مصرف کنندگان است ،اما شواهد تجربی اندکی در مورد چگونگی ایجاد ارزش محصولات غذائی و  کاهش ریسک آن در نتیجه ارزش ویژه برند وجود دارد.هدف اين مقاله بررسي اين مطلب است كه آيا ارزش ويژه برند شرکت های خدماتی مواد غذايي(به عنوان مثال آگاهي از برند و تصوير ذهنی برند)مي تواند بر ادراك مصرف كننده از ارزش مواد غذايي ،ریسک فيزيكي موادغذايي و ترجيح برند تاثيرگذارباشد يا خير.
روش شناسی تحقیق- داده هاي اين پژوهش از بين مشتريان رستوران های عرضه کننده استيك و با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس(386n = )جمع آوري شد.براي تجزيه و تحليل داده ها از مدل معادلات ساختاري استفاده شد.
يافته ها- نتايج نشان مي دهد كه آگاهي از برند و تصوير ذهنی برند اثرات متفاوتی بر ادراك مشتري از ارزش و ریسک موادغذايي دارد. آگاهي از برند اثر مثبت بر ادراك مشتري از ارزش موادغذايي دارد ولي اثري بر روي ریسک فيزيكي ادراك شده ندارد.درمقابل،تصوير ذهنی برند اثر منفي بر ریسک فيزيكي ادراك شده داشته و اثر مثبتی بر روي ترجيح برند مي گذارداما بر ميزان ارزش ادراك شده محصولات غذايي اضافه نمی کند.
نوآوری وارزش- این تحقیق برای اولین بار مسائل فوق را مورد بررسی قرار می دهد که برای درک نقش ارزش ویژه برندهای خدماتی در کاهش ریسک ،ادراک ارزش و ترجیح برندهای مواد غذائی ضروری هستند.
واژگان كليدي: ترجيح برند،ارزش ادراک شده موادغذايي ،ریسک فيزيكي،ارزش ويژه ي برند خدماتی.
نوع مقاله: علمی- پژوهشي

 

 


ادامه مقاله

قبلی بعدی