کانال های توزیع و روشهای پخش » بانک مقالات بازاریابی ایران | دانلود رایگان مقاله بازاریابی
مقالات توزیع
مقالات مذاکره


تاریخ درج مقاله : 20 خرداد 1392

کانال های توزیع و روشهای پخش

نویسندگان :

دکتر شهباز براهویی

حمید علامه زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی .گرایش بازاریابی دانشگاه آزاد واحد  قشم

TMBA  چکیده :

کالاهاي که ما شاهد عرضه آنها هستیم فقط بخشی از صدها قلم کالاهایی هستند که از فواصل دور و نزدیک فراهم شده است.مدیران بازاریابی بهترین روش و مسیر رسیدن کالا را به مصرف کننده تعیین میکنند. کالا یا خدمات مورد عرضه ممکن است،اتومبیل، مواد غذایی، اثاثیه منزل، خدمات پلیس، مشاوره حقوقی و .... بازاریابی باید مناسب ترین روش انتقال کالا و خدمات ازتولید کننده به مصرف کننده بالقوه را تعیین کنند. تصمیم مناسب در این زمینه به افزایش سرعت انتقال محصول، راحتی مصرف کننده و هزینه کمتر منجر خواهد شد. این امر خود به تکرار خرید منجر می گردد. در جهان امروز عرضه مستقیم محصول به مصرف کنندگان از سوي تولیدگنندگان به ندرت صورت می پذیرد و این واسطه ها هستند که در این میان نقش آفرینی می کنند.

بعضی واسطه ها کالا را خریداري نموده و مجدداً می فروشند. بعضی دیگر فقط به جستجو و شناسایی مصرف کننده بالقوه اقدام می نمایند. تصمیم گیري در مورد ساختار کانال توزیع حداقل به دو دلیل از اهمیت خاصی برخوردار است. نخست اینکه انتخاب کانال توزیع تأثیر قابل ملاحظه اي بر دیگر برنامه هاي شرکت دارد. براي مثال سیاست قیمت گذاري محصول شرکت، بستگی داردبه اینکه آیا امتیاز فروش محصول به تعداد معدودي واسطه با در صد سود زیاد واگذار شده و یا محصول به صورت گسترده توزیع می شود، و نیز به میزان تبلیغ در مورد محصول، به همکاري اعضاء در کانال توزیع بستگی خواهد داشت. دوم اینکه تصمیم انتخاب کانال توزیع مستلزم تعهدي بلند مدت است. در این مقاه تلاش داریم مباحثی از قبیل ساختارهاي متفاوت، چگونگی انتخاب وکنترل انواع سیستم هاي جدید کانال توزیع را مورد بررسی قرار دهیم.



مقدمه :

کانال توزیع که گاهی کانال تجاري نامیده می شود، مسیري است که از آن براي انتقال کالا از تولید کننده به مصرف کننده نهایی استفاده می شود. نکته حائز اهمیت آن است که در طی مسیر کانال توزیع، انتقال مالکیت محصول صورت می گیرد. یک کانال توزیع همیشه شامل تولید کننده و مصرف کننده نهایی است. بانک ها و مؤسسات حمل و نقل که نقش عمده اي درمذاکره انتقال مالکیت ندارند و فقط خدمات ارائه می دهند از جمله اعضاء کانال توزیع محسوب نمی شوند. گاهی باید بین کانال مالکیت و کانال توزیع فیزیکی کالا تفاوت قائل شد، براي مثال یک مقاطعه کار سفارش مقداري مصالح را به مصالح فروش می دهد. به منظورکاهش هزینه حمل، کالاي مزبور مستقیماً از تولید کننده به مقاطعه کار فرستاده می شود. درحالی که مسیر کانال مالکیت ازشیوه توزیع آنها تفاوت هاي بسیاري وجود دارد. براي مثال کانال توزیع یک محصول مثلاً هواپیما کاملاً متفاوت از کانال توزیع یک اسباب بازي، یا مواد غذایی است.

کانال توزیع شامل افراد، یا سازمانهایی است که در جریان انتقال مالکیت کالا از تولید کننده به مصرف کننده مشارکت دارند.

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.