نمونه برداری در تحقیقات بازاریابی » بانک مقالات بازاریابی ایران | دانلود رایگان مقاله بازاریابی
بازاریابی و تبلیغات


تاریخ درج مقاله : 28 تیر 1395

نمونه برداری در تحقیقات بازاریابی

نویسنده:
مسعود خرازی
کارشناس ارشد رشته مهندسی صنایع-مدیریت سیستمها
مدرس دانشگاه پیام نور
Masoud_kharrazi@yahoo.com

چکیده TMBA:
برای اینکه بخواهیم تحقیقاتی را انجام دهیم، باید از جامعه موردنظر نمونه گیری کنیم و با توجه به اصول آمار و احتمالات به کل جمعیت تعمیم دهیم،  چون اگر بخواهیم روی کل جمعیت تحقیق را انجام دهیم، هزینه بر و زمانگیر است.
در نمونه گیری باید توجه شود افراد نمونه انتخاب شده دقیقاً همان مشخصاتی را داشته باشد که کل جامعه موردنظر ما دارد. بنابراین در این تحقیق سعی شده انواع روشهای نمونه گیری را به همراه نحوه ی انتخاب تعداد نمونه را شرح دهد.

واژگان کلیدی: نمونه گیری، نمونه برداری، تعداد نمونه، تحقیقات، بازاریابی

مقدمه:
در هرگونه تحقیقاتی احتیاج به اطلاعاتی در زمینه مورد تحقیق داریم. مثلاً اگر بخواهیم قدرت خرید قشر خاصی از جامعه یا سهم بازار یک شرکت لبنیاتی را بدانیم، یا باید از همه افراد پرس و جو و تحقیق کنیم که نام این کار سرشماری است یا باید چند نمونه از آن جامعه را انتخاب و مورد تحقیق قرار دهیم و نتایج حاصله را با توجه به اصول آمار و احتمالات به کل آن جمعیت تعمیم دهیم. مسلما روش اول (سر شماری) کاری بسیار پرهزینه و وقت گیر بوده و در اغلب موارد غیر ممکن است اما در روش دوم می توان با اتکا به علم ریاضی با تعمیم اطلاعات از نمونه های کوچک به کل جامعه مورد مطالعه، به نتایج مطلوب آن هم با دقتهای بسیار بالا رسید...

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم.pdf [133.27 کيلوبايت]