از بشر دوستی تا تحول؛ نگاهی به بازاریابی حمایتی در کسب و کار مؤسسات و شرکتهای ایرانی » بانک مقالات بازاریابی ایران | دانلود رایگان مقاله بازاریابی
بازاریابی و تبلیغات


تاریخ درج مقاله : 27 دی 1395

از بشر دوستی تا تحول؛ نگاهی به بازاریابی حمایتی در کسب و کار مؤسسات و شرکتهای ایرانی

نویسندگان:

فائزه ارقندش
دانشجوی کارشناسی مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران
علی اصغر رشید
aliasghar.rashid@yahoo.com

 

چکیده TMBA:
بازاریابی حمایتی تعهد یک بنگاه اقتصادی به مشارکت یا تخصیص بخشی از درآمد حاصل از فروش به یک امر خیر مشخص صورت می گیرد. این شیوه بازاریابی از دهه 80 میلادی در آمریکای شمالی و اروپای غربی و از سال 1384 در ایران مورد استفاده بنگاه های اقتصادی قرار گرفته است. بازاریابی حمایتی یک استراتژی نوین بازاریابی است که صرفاً به روشهای جاری و مرسوم جهت کسب مزیت رقابتی اکتفا نکرده و عوامل پیچیده تری همچون حس نوع دوستی و دیگرخواهی را به یاری می طلبد. این شیوه ی بازاریابی تاثیرات مثبت و چشم گیری در شرکتهای تجاری و همچنین در مؤسسات و نهادهای عام المنفعه و نوع دوستانه داشته است. همچنین بازاریابی حمایتی نقش عمده ای در افزایش فروش و شهرت شرکتها داشته است و تعداد شرکتهایی که از فعالیتهای بشر دوستانه حمایت می کنند، بطور گسترده ای در حال افزایش است. در این راستا استفاده از روشهای نوین بازاریابی و ایجاد این مزیت که مصرف کنندگان قادرند با خرید خود از محصولات شرکتی که فعالیتهای حمایتی دارد، خود را همدرد با مشکلات و مسایل جامعه احساس کنند، می تواند تأثیر شگرفی بر افزایش مشتریان شرکت و در پی آن سودآوری شرکت داشته باشد. اگرچه این روش بازاریابی می تواند شهرت فوق العاده ای را به برند شرکت تزریق کند، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که این روش دارای جنبه های پنهان و ناشناخته فراوانی است که گاهی اوقات عدم آگاهی نسبت به این جنبه ها موجب خدشه دار شدن برند شرکت می گردد.

واژگان کلیدی: بازاریابی حمایتی، خیریه، حس نوع دوستی، کمکهای نیکوکارانه، تداعی مسئولیت اجتماعی

مقدمه
امروزه ایجاد مزیت رقابتی از طریق ایجاد تفاوت در روشهای سنتی نظیر کیفیت و قیمت اشباع شده است. برندها نیاز دارند با ارزشهای سمبلیکی نظیر نوع دوستی و یا فعالیتهای مدنی همراه گردیده تا به نهادهای معناداری برای مصرف کنندگان تبدیل شوند و افراد آنها را با این صفات شناسایی کنند و همچنین ارتباط پایداری که برای هر دو طرف سودمند باشد بسازند.

 

دانلود مقاله با لینک مستقیم.pdf [436.02 کيلوبايت]