سایر » بانک مقالات بازاریابی ایران | دانلود رایگان مقاله بازاریابی
سایر مقالات

تاریخ درج مقاله : 25 آذر 1396

نویسنده:
مرتضی ایلات 
دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ـ بین‌الملل
دبیر هیأت مدیره مجمع نمایندگان کارگران استان قزوین
مؤسسه آموزش عالی سهروردی قزوین
mortezae2008@gmail.com

TMBA چکیده:
مشکلات ناشی از اقتصاد تک محصولی و تکیه بر درآمدهای نفتی سبب ایجاد اقتصادی متاثر از عوامل خارجی بالاخص درآمد های ناپایدار نفتی شده است. با این ویژگی اقتصاد ایران، می توان به اهمیت و نقش صادرات غیر نفتی در کشور پی برد. در بین صادرات غیر نفتی کشورنیز فرش دستباف همواره در مقام اول قرار داشته و طی سال های اخیرسهمی بیش از 25 درصد از صادرات غیر نفتی را به خود داده است. مروری بر حجم و ارزش صادرات فرش دستباف طی صد ساله گذشته بیانگر آن است که صادرات فرش دستباف دچار نوسانات زیادی شده است. به خصوص چند سالی است که غبار مشکلات باعث نگرانی تولید کنندگان و دست اندرکاران بازار فرش شده است.بدیهی است عوامل مختلفی می توانند در این امر دخیل باشند که از آن جمله  می توان به سیاست های تجاری کشور، سیاست های کشورهای رقیب، تغییر در سلایق و تقاضای جهانی و ... اشاره کرد.
امروزه تردیدی در نقش و اهمیت صنایع و بنگاه‌های کوچک و متوسط برای رشد و توسعه اقتصادی کشورها وجود ندارد و هر گروه، کشورهای صنعتی و در حال توسعه با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی لازم درصدد سازمان‌دهی، رفع موانع و مشکلات و بهبود فضای کسب‌وکار و فراهم ساختن زمینه لازم به‌منظور بهره‌گیری هر چه بیشتر از این صنایع در راستای توسعه کارآفرینی، حل معضل بیکاری، افزایش ارزش‌افزوده و صادرات صنعتی، توسعه منطقه‌ای و کمک و بهبود و توزیع درآمد در جامعه و مواردی از این قبیل می‌باشند(زولتان، 1383: 39).از طرفی توسعه و امنیت اقتصادي یک تصمیم بسیار مهم است، مخصوصاً براي كسب و كارهاي كوچک و متوسط كه داراي پایه مالي كم، تمركزي محلي و حوزه جغرافیایي محدود هستند نتیجه این پژوهش، بیانگر میزان امنیت اقتصادی در زمینه اشتغال‌زایی و سودآوری وضعیت مطلوب و وضعیت موجود ارتباط معنی‌داری ندارد. و در زمینه اهداف تولیدی بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود رابط معنی‌دار و مستقیمی وجود دارد.
کلیدواژه: بنگاه‌های متوسط و کوچک، توسعه و امنیت اقتصادی( تولیدی، اشتغال‌زایی، سودآوری)


ادامه مقاله

تاریخ درج مقاله : 23 آذر 1396

نويسنده:
محمد بنگاه
اداره كل راه آهن هرمزگان، اداره بازرگاني
دانشگاه شهید بهشتی تهران
mohamadbongah@gmail


TMBA چکیده:
در سالهاي اخير يکي از مفاهيمي که مورد توجه بسياري از اقتصاددانان دنيا قرار گرفته است، واژه سرمايه اجتماعي مي‌باشد. تا جايي که، بسياري از اقتصاددانان بر اين عقيده‌اند که سرمايه اجتماعي حلقه مفقوده کشورهاي عقب مانده براي رفع مشکلات اقتصادي و اجتماعي‌شان است. آنان عقيده دارند که افزايش روابط مبتني بر اعتماد و مشارکت‌هاي اجتماعي گروهي، سبب رشد و حتي توسعه کشورهاي عقب مانده خواهد شد.
در اين پژوهش ابتدا براي اولين بار، براي نشان دادن اثر سرمايه اجتماعي بر توليد، از تابع توليد دبرتين استفاده شد. و با استفاده از اين تابع، مدل رشد درونزاي جديدي تبيين شد که بر پايه سرمايه اجتماعي، سرمايه انساني و سرمايه فيزيکي استوار است.
 سپس با استفاده از آمارهاي اقتصاد ايران براي دوره 1385-1368 مباردت به اندازه گيري اثر شاخصهاي مختلف سرمايه اجتماعي بر روي رشد اقتصادي با استفاده از روش حداقل مربعات معمولي، پرداختيم. نتايج اين پژوهش حاکي از اين واقعيت است که افزايش سرمايه اجتماعي  سبب افزايش رشد اقتصادي در ايران خواهد شد.
واژگان کليدي: رشد درونزا، سرمايه اجتماعي، سرمايه انساني، سرمايه فيزيکي، انحرافات اجتماعي.


ادامه مقاله

تاریخ درج مقاله : 23 آذر 1396

نویسنده:
محمد بنگاه
اداره كل راه آهن هرمزگان، اداره بازرگاني
دانشگاه شهید بهشتی تهران
mohamadbongah@gmail

TMBA چکیده:
مقاله حاضر  به بررسی راههاي رشد سرمايهگذاري در مناطق آزاد  تجاري می پردازد. روش تحقیق توصیفی و داده ها ازطریق کتب و مقالات مرتبط و همچنین پژوهشهای میدانی به دست آمده است. بسط و توسعه مناطق آزاد، از پیش شرطهای اساسی برای تقویت و توسعه تولیدات داخلی و سرمایه گذاری های مطمئن و رشد اقتصاد یک کشور می باشد؛ چرا که امکان تسهیل تجارت و سرمایه گذاری در بخشهای مختلف یک جامعه را تضمین می کند و به دنبال آن علاوه بر درآمدزایی، توسعه در امر صادرات و زمینه پیشرفت در سایر بخشها را در پی خواهد داشت، اما این امر زمانی محقق می شود که بتوان موانع را برطرف و راههای ارتقارا شناسایی و با توجه به مقرون به صرفه بودن هرکدام از آنها، در راستای تحقق آنها گام برداشت.
كليد واژه ها: سرمايه گذاري – مناطق آزاد- تجارت- درآمدزايي


ادامه مقاله

تاریخ درج مقاله : 21 آذر 1396

نویسندگان:   
دکتر حمیدرضا سلمانی مجاوری
دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
محدثه وطن خواه
مؤسسه آموزش عالی هدف
mazisalmani@yahoo.com

TMBA چکیده:
در دنیای امروز که به شدت رقابتی و به طور فزاینده نامطمئن است، شرکت ها و سازمان ها برای اینکه بتوانند بقای خودشان را تضمین کنند باید خلاق و نوآور باشند و تسلط بر فناوری های جدید و نوآوری مقوله ای ضروری برای حفظ پویایی سازمان در برخورد با خطرات احتمالی می باشد و قدرت رقابت پذیری را در یک سازمان افزایش می دهد. سازمان های تجاری برای حفظ بقا و پایداری خود در شرایط بازار باید فرآیندهای کسب و کار خود را با استفاده از فن آوری های مدرن که هوش تجاری نامیده می شود، بروز رسانی نماید.در مقاله حاضر ابتدا هوش تجاری را تعریف و سپس آن را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دادیم و همچنین به بررسی ضرورت تاثیر نوآوری و فناوری اطلاعات در هوش تجاری و نقش تکنولوژی های نو در حصول ماکزیمم ارزش از خدمات هوش تجاری پرداخته ایم.
واژگان کلیدی: نوآوری، فناوری اطلاعات، هوش تجاری


ادامه مقاله

تاریخ درج مقاله : 21 آذر 1396

نویسنده:
اکبر احمدی
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
ahmadi32675@yahoo.com


TMBA چکیده:
اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار تحریم و دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد (رهبر معظم انقلاب اسلامی، دامت برکاته).
تأکید مقام معظم رهبری و شرایط فشار و تحریم در سالهای اخیر ضعیف شدن نبض اقتصاد ملی وابسته به نفت کشور ضرورت بررسی جامع اقتصاد مقاومتی از نگاه اسلامی را بیان می دارد. بنابراین مشخص شدن مؤلفه های اقتصاد مقاومتی راهکاری برای مسئولان اقتصادی شده و می تواند با آگاهی بخشی به مردم تخم امید به آینده را روشن و مورد تأکید مقام عظمای ولایت را در دل های آنان بارور نماید. فرضیه ای که اثبات آن هدف این نوشتار است. همخوانی قرآن و سنت و دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد مؤلفه های اقتصاد مقاومتی است. برای اثبات این فرضیه از روش اسنادی استفاده شده است و به مؤلفه هایی مانند مردمی نمودن اقتصاد، اقتصاد دانش بنیان، رعایت عزت، استقلال مسلمین، مبارزه با مفاسد اقتصادی، داشتن روحیه جهادی که مشترک بین دیدگاه قرآن و روایات و مقام معظم رهبری است دست یافتیم.
در ادبیات از علم اقتصاد به عنوان اداره منابع کمیاب و تخصیص بهینه آنها در تولید و مصرف یاد می شود. از نظر رابیزن ( 1932 ) اقتصاد دانشی است که رفتار انسان را در رابطه با اهداف و منابع کمیابی که قابلیت استفاده های دیگری نیز دارند، مطالعه می کنند. یا در تعریف های دیگری اقتصاد می کوشد برای رفع نیازهای مادی خود محدودیت در برخورداری را تبدیل به فرصت کند، یعنی دست به خلاقیت می زند، نوآوری می کند تا خوب تولید کند، مصرف رضایت بخشی داشته باشد و به رفاه نسبی برسد. جامعه اقتصادی نیز عقلانی رفتار می کند. در برابر محدودیت های منابع تولید و مصرف رفتار بهینه ای را در پیش می گیرد تا به شاخص های بهینه دست یابد. رفتار عقلایی فرد یا جامعه مقاومت در برابر محدودیت ها و چاره اندیشی برای ایجاد فرصت های اقتصادی است. در سطح کلان برخورد با مشکلات از طریق سیاست گذاری در جهت تقویت بهینه اقتصادی و افزایش درجه مقاومت در نظام اقتصادی است و اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که همراه با مقاومت در مقابل کارشکنی دشمن و خبائث دشمن باشد به معنای حصار کشیدن دور خود، آن اقتصادی است که به یک ملت امکان می دهد و اجازه می دهد که حتی در شرایط فشار هم رشد و شکوفایی خودشان را داشته باشند ( مقام معظم رهبری، دامت برکاته ).


ادامه مقاله

تاریخ درج مقاله : 15 اسفند 1395

نویسندگان:
کامران قائم‌مقامی
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد
ghaemmaghamik@gmail.com
اکرم توکلی جویباری
کارشناس حسابداری، دانشگاه پیام نور آمل

چکیده TMBA:
آموزش ضمن خدمت یکی از ابزارهای مناسب برای ارتقای سطح مهارت کارکنان می‌باشد. افزایش سطح مهارت در انجام وظایف، موجب افزایش کارایی و بهره‌وری کارکنان می‌شود. این موضوع موجب افزایش میزان رضایت‌مندی شغلی می‌شود. از دیگر سو سبک رهبری در سازمان، تأثیر بسزایی بر میزان رضایت شغلی کارکنان و همسو شدن آنان با اهداف سازمانی دارد. اینکه به کارکنان این اجازه داده شود تا حدی در تصمیمات مشارکت داشته باشند و بهره‌گیری از هوش هیجانی و مدیریت احساسات در تصمیم‌گیری‌ها و رهبری سازمان حضوری فعال و مشارکتی داشته باشند. این مطالعه باهدف بررسی رابطه بین تأثیر آموزش ضمن خدمت بر رضایت شغلی و هوش هیجانی کارکنان انجام‌ شده است. در سازمانهایی که از الگوهای مدیریت مشارکتی برای مدیریت در سطوح مختلف سازمان استفاده می‌کنند، کارکنان در فرآیندهای تصمیم‌گیری نیاز به داشتن مهارت مدیریت هیجان و استفاده از هوش هیجانی دارند. با گنجاندن این موضوع در آموزشهای ضمن خدمت علاوه بر ارتقای کارایی و بهره‌وری کارکنان، منجر به رضایت شغلی آنان نیز می‌شود. در این پژوهش مؤلفه‌های آموزش ضمن خدمت، رضایت شغلی و هوش هیجانی به روش کتابخانه‌ای مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

واژگان کلیدی: آموزش ضمن خدمت، رضایت شغلی، هوش هیجانی.


ادامه مقاله

تاریخ درج مقاله : 15 اسفند 1395

نویسندگان:

زهرا حیدر طالب آبادی
z_talebabadi@yahoo.com
دكتر اعظم سلیمانی
عضو هیأت علمی گروه مدیریت، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
دکتر میرمهرداد پیدائی
عضو هیأت علمی گروه مدیریت، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
 
چکیده TMBA:
ارزش افزوده فکري از ديدگاه تئوري مبتني بر منابع به عنوان يک منبع استراتژيک در نظر گرفته مي شود که به شرکت اجازه مي دهد ایجاد ارزش کند. در نتيجه با توجه به نقش ارزش افزوده فکري در ايجاد ارزش کلی در سازمان، در اين پژوهش بر اساس مدل پالیک، ارزش افزوده فکري شرکتهای بیمه مورد مطالعه، مورد سنجش قرار گرفت و به رتبه بندی شرکتهای مذکور از نقطه نظر میزان سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه فیزیکی پرداخته شد. اين پژوهش در مورد شرکتهاي بیمه ای که اطلاعات مالی آنها طي سالهاي 1390 لغایت 1393 در دسترس باشد، انجام پذیرفته است. ابتدا با استفاده از نظر خبرگان و مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی مهمترین شاخصه های اندازه گیری ارزش افزوده فکری وزن دهی و سپس شرکتهای بیمه با استفاده از مدل تاپسیس رتبه بندی شدند. نتایج نشان دهنده اولویت بالاتر به ترتیب شاخصه های سرمایه انسانی، سرمایه فیزیکی و نهایتاً سرمایه ساختاری است. همچنین نتایج مدل تاپسیس نشان داد شرکت بیمه پارسیان دارای عملکرد مطلوبی از نقطه نظر میزان ارزش افزوده فکری است و رتبه 1 را به خود اختصاص داده است و در نقطه مقابل بیمه آسیا به دلیل وجود ضریب سرمایه انسانی پایینتر، رتبه آخر را به خود اختصاص داده است.

واژگان کلیدی: ارزش افزوده فکری، سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه فیزیکی.



ادامه مقاله

تاریخ درج مقاله : 14 اسفند 1395

نویسنده: مرتضی ایلات                                                                                  
دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی–بین الملل مؤسسه آموزش عالی سهروردی قزوین
mortezae2008@gmail.com

چکیده TMBA:
بیمه عملی است که در آن بیمه گذار تعهد می کند در صورت بروز حادثه های خاصی خسارات وارده را پرداخت نماید. در صنعت بیمه شاخصهای کلیدی مالی و غیر مالی متعددی وجود دارد. شاخصهایی مانند شاخصهای کلیدی عملکرد، شاخصهای مالیاتی، شاخص بازاریابی، شاخص ارزشی و... . در این مقاله بعد از معرفی برخی ویژگیهای صنعت بیمه، شاخصهای موجود در این صنعت بیان شده اند و مورد بحث قرار گرفته اند.

 

واژگان کلیدی: بیمه، شاخصهای کلیدی عملکرد، بیمه گذار، اقتصادی، مالی


ادامه مقاله

تاریخ درج مقاله : 5 بهمن 1395

نویسندگان:
مریم پورعینی
maryamporeiny@yahoo.com

 

چکیده TMBA:
تئوری و نظریات مدیریت زمانی می توانند در اداره امور جامعه کار ساز و موثر باشد که بر مبنای فرهنگ و سنت ها و آداب جامعه شکل گرفته باشند و بر همین منوال در سازمان ها استقرار یافته و اجرا شوند. نظریه های کاربردی سازمان و مدیریت زمانی گرانبار از ارش های جانعه بوده و کامیابی و توفیق مجریان در به کارگیری آنها در گروی توجه دقیق به باورها و سنت ها و اعتقادات جامعه است (الوانی، سید مهدی، 87).
در سبک مدیریت اسلامی وظایف مدیران را از منظر شریعت اسلام مورد بررسی قرار می گیرد.اصول مدیریت اسلامی بر مبنای ارزش های اسلامی است به طوری که مدیران را یاری دهد تا با بهره جویی از رهنمودهای اعتقادی به کار خود بپردازند.انقلاب اسلامی ایران بر اساس مبانی اسلام شکل گرفته و قانون اساسی پیاده شدن ارزش های اسلامی را در صحنه سازمان ها و نهاد های اجتماعی ،هدف قرار داده است. فرض بر این است که رهنگ باید اسلامی باشد، رهبری و مدیریت باید اسلامی باشد و تفاوت های ماهوی و اساسی بین مدیریت ارزش محور و مدیریت واراداتی به چشم بخورد.
 

واژگان کلیدی: مدیریت، اسلامی، زهد، فرهنگ، آداب جامعه


ادامه مقاله

تاریخ درج مقاله : 27 دی 1395

نویسندگان:

سید میکاییل جعفری

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد واحد بندرعباس

jafari.michael@yahoo.com
علی حیرانی

استادیار دانشگاه آزاد واحد بندرعباس

چکیده TMBA:
در این مقاله ضمن بیان مقدمه ای درباره اهمیت ایجاد انگیزش در کارکنان سازمان، بر متفاوت بودن نیازهای انگیزشی آنان در تجویز برنامه های انگیزشی تأکید می شود. در ادامه مهمترین برنامه های سازمانی برای ایجاد، افزایش و تقویت انگیزش کارکنان در سطوح مختلف سازمانی و اداری مطرح و توصیف می شود. تاکید این مقاله نیز بر ارائه تکنیکهایی است که درخصوص برنامه هایی همچون مدیریت مبتنی بر هدف، تعدیل در رفتار، مشارکت کارکنان، برنامه های مبتنی بر حقوق متغیر، برنامه های پرداخت بر اساس مهارت (شایستگی) و بالاخره برنامه های مزایای انعطاف‌پذیر مؤثر واقع می شوند.

واژگان کلیدی: انگیزش، سازمان، کارکنان، انعطاف پذیری، شایستگی


ادامه مقاله

قبلی بعدی